Kleinere aanbieders van internet via breedbandverbindingen winnen terrein op marktleiders Ziggo en KPN. Dat concludeert onderzoeksbureau Telecompaper dinsdag in een kwartaalrapport. De gehele markt voor breedbandinternet vertoonde in het tweede kwartaal nog altijd groei, al zwakte deze wel iets af in vergelijking met een kwartaal eerder.
Eind juni telde Nederland 7,24 miljoen breedbandaansluitingen. Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland, groeide naar meer dan 3,1 miljoen breedbandabonnees. Daarmee was het bedrijf eind juni goed voor 43,1 procent van de markt, een fractie minder dan drie maanden eerder.
Nummer twee KPN, inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel, schreef 15.000 nieuwe klanten bij, maar verloor eveneens een fractie qua marktaandeel. Dit aandeel staat al enige tijd op bijna 41 procent.
De kleinere aanbieders waren goed voor een gezamenlijke kwartaalgroei die groter was dan die van KPN en Ziggo, aldus Telecompaper.
Kabel blijft met 3,3 miljoen aansluitingen de meest gebruikte technologie, gevolgd door DSL dat ondanks een lichte krimp nog altijd goed is voor krap 40 procent van de markt. Glasvezel is flink in opkomst. Inmiddels heeft ongeveer 14 procent van de huishoudens een abonnement dat gebruikmaakt van die snelle techniek.
Hoewel de breedbandmarkt steeds verder verzadigd raakt, voorziet Telecompaper voor heel 2016 nog altijd een groei van 2,5 procent. In de komende jaren zwakt die waarschijnlijk af naar iets minder dan 2 procent.
Bron:Dutch Broadband 2016 Q2-rapport